Jongknapen 10-12 jaar
De kernwoorden volgens de leeftijdsbalk
Houding t.o.v. leefwereld
|
uitdagingen zoeken
|
Interesse
|
competitie
|
Motivatie voor KSA
|
actie en spanning
|
Groeien in initiatief
|
initiatief nemen
|
Identiteitsontwikkeling
|
voorbeelden
|
Net zoals bij de Pagadders leren Jongknapen ook nog veel van elkaar. Door samen te spelen leren ze goed met elkaar opschieten, proberen ze opdrachten tot een goed einde te brengen. De minder aangename dingen zoals vals spelen, liegen, ruzie maken … komen ook tot uiting tijdens het spel.
De Jongknapen zijn wel al meer in staat om na te denken over wat ze belangrijk vinden voor zichzelf, voor de anderen en voor de KSA-bond. Door stil te staan bij de betekenis van de waarden worden ze uitgedaagd om er ook naar te handelen.
Kernwoorden rond de K
NADENKEN |
ACTIE |
VERHALEND KADER |
Methodieken en tips
- Heb aandacht voor het VK zodat de waarden die we belangrijk vinden zich weerspiegelen in het VK.
- Hang in het lokaal de waarden op die voor Jongknapen belangrijk zijn.
- Maak een lijstje van waarden die je als groep belangrijk vindt. Koppel er een puntensysteem aan om te zien of ze daadwerkelijk in praktijk worden gebracht.
- Inventariseer de attitudes die gelinkt zijn aan de waarden aan de hand van vraag en aanbod. Op de ene flap staat ‘Gevraagd’ geschreven en op de andere ‘Aangeboden’. Bv. Gevraagd: respect / Aangeboden: Wanneer we aankomen voor de activiteit zeggen we iedereen van de groep een goedendag.
- Beeldhouwen per twee. De een is de beeldhouwer en de ander is de klei. Nodig de beeldhouwer uit om de ander zo ‘te kleien’ (om te vormen) dat een bepaalde waarde zichtbaar wordt. De andere leden kunnen dan raden welke waarde wordt uitgebeeld.
- ...