Jonghernieuwers 14-16 jaar
De kernwoorden volgens de leeftijdsbalk
Houding t.o.v. leefwereld
|
ORGANISEREN
|
Interesse
|
SAMENWERKEN
|
Motivatie voor KSA
|
VRIENDEN
|
Groeien in initiatief
|
VERANTWOORDELIJKHEID
|
Identiteitsontwikkeling
|
KRITISCH ONDERZOEKEN
|
De Jonghernieuwers hebben meer en meer een eigen mening omtrent heel wat zaken. In de groep willen ze dan ook ernstig genomen worden. Bij hen is er een grote drang om er bij te horen. Daarom gebeurt het wel eens dat ze zichzelf aanpassen aan de groep i.p.v. op te komen voor hun eigenheid.
KSA’er zijn is een bewuste keuze. Er zijn tal van alternatieven. De grote motivatie om naar de KSA-activiteiten te blijven komen is de vriendengroep waarin ze ontzettend veel plezier beleven.
Kernwoorden rond de K
PASSIE VOOR KSA |
VRIENDSCHAP |
OPKOMEN VOOR JEZELF |
Methodieken en tips
- Verzorg je onthaal en de pauzes.
- Maak bij het begin een kring of een vierkantsformatie.
- Zoek naar of maak zelf een aandenken (bijvoorbeeld voor het kamp) waarin een bepaald talent of kenmerk van de Jonghernieuwers beklemtoond wordt.
- Heb aandacht voor verschillende methodieken om groepjes te maken, zodat ze niet altijd zelf moeten kiezen. vb 1) een doos met snoepjes en koekjes of met speelkaarten met verschillende achtergrond (evenveel soorten als groepen die gemaakt moeten worden) 2) paren maak je door gelijke stukken touw in het midden vast te houden. Iedereen neemt het uiteinde van het touw vast. Men ontwart de touwen zonder het uiteinde los te laten. Zo ontdekt men wie zijn partner is.
- Geef iedereen eens een pluim. Mag ook letterlijk!
- Denk na over hoe je de Jonghernieuwers kan belonen.
- Laat de Jonghernieuwers aanvoelen dat ze een deeltje zijn van het geheel. Maak samen een kunstwerk dat het hele werkjaar blijft staan. In tegenstelling tot de jongere leeftijdsgroepen moet er wel een deeltje te zien zijn van zichzelf. (Bv. op basis van een eigen foto)
- Mission impossible. Geef elke Jonghernieuwer een weekopdracht (Bv. Help je buurman om zijn valies in orde te houden. Sport elke middag mee.). Zorg ervoor dat de opdracht een uitdaging is voor die persoon. Op het einde van de week bekijk je of de opdracht geslaagd is.
- Laat de Jonghernieuwers drie letters kiezen uit het alfabet. Met elke letter maakt men een woord dat men gebruikt in een zin waarin men iets zegt over zichzelf.
- Gespreksmethodiek. Geef iedereen 10 lucifers. Zolang de Jonghernieuwers nog lucifers hebben die kunnen branden, hebben ze spreektijd.
- Een boek schrijven op kamp of doorheen het werkjaar. Schrijf een eerste zin in een blanco boek. Nodig daarna iedereen uit om een nieuw verhaal te schrijven door de eerste en volgende zinnen aan te vullen. Als leiding geeft je richting aan het verhaal door af en toe te zorgen voor een wending.
- Gebruik in je VK bewust eens niet de tegenstelling tussen goed en kwaad.
- Jij-bent-een-kei-steen. Laat iedereen een kei of steen zoeken. Daarna bepaal je als leiding wie een steen moet geven aan wie. Bij de overhandiging van de steen zegt de Jonghernieuwer iets positief (Waarom vind ik jou keitof?) aan de andere Jonghernieuwer.
- Een ‘cadeautje’ geven. Laat iedereen na het weekend of kamp in een kring staan. Uit een doos met naamkaartjes laat je iedereen om beurten een kaartje trekken. Daarna stapt iedereen op zijn beurt naar de persoon van wie men de naam getrokken heeft en geeft hem een ‘cadeautje’. In gebarentaal wordt de persoon iets overhandigd. De persoon die het ontvangt zegt: ‘O, wat leuk een …’. En vult aan met het cadeau dat hij denkt te krijgen.
- ...