Knapen 12-14 jaar
De kernwoorden volgens de leeftijdsbalk
Houding t.o.v. leefwereld
|
EXPERIMENTEREN
|
Interesse
|
VRIJHEID EN AVONTUUR
|
Motivatie voor KSA
|
VERKENNEN
|
Groeien in initiatief
|
ZELFSTANDIGHEID
|
Identiteitsontwikkeling
|
ZICHZELF EN DE GROEP ONTDEKKEN
|
De Knapen beginnen meer en meer zelf keuzes te maken. Ze voelen zichzelf dan ook ‘groter’ worden. Meer en meer krijgen ze ook een duidelijke stem in het samen tot beslissingen komen. Ze staan open voor avontuurlijke activiteiten.
Hun vriendengroep is het belangrijkste wat er is. Daar kunnen ze volop zichzelf worden. Af en toe botsen ze tegen grenzen aan. Dit daagt hen uit om te leren omgaan met de eigen beperkingen en de afspraken die werden gemaakt.
Kernwoorden rond de K
KEUZES MAKEN |
VRIENDSCHAP |
MET GRENZEN OMGAAN |
Methodieken en tips
- Verzorg je onthaal en de pauzes.
- Maak bij het begin een kring of een vierkantsformatie.
- Zoek naar of maak zelf een aandenken (bijvoorbeeld voor het kamp) waarin een bepaald talent of kenmerk van de Knapen beklemtoond wordt.
- Heb aandacht voor verschillende methodieken om groepjes te maken, zodat ze niet altijd zelf moeten kiezen. vb 1) een doos met snoepjes en koekjes of met speelkaarten met verschillende achtergrond (evenveel soorten als groepen die gemaakt moeten worden) 2) paren maak je door gelijke stukken touw in het midden vast te houden. Iedereen neemt het uiteinde van het touw vast. Men ontwart de touwen zonder het uiteinde los te laten. Zo ontdekt men wie zijn partner is.
- Geef iedereen eens een pluim. Mag ook letterlijk!
- Denk na over hoe je de Knapen kan belonen.
- Laat de Knapen uit een doos met namen, een naam trekken. Nodig hen uit om voor die persoon de komende tijd extra zorg te dragen.
- Laat de Knapen aanvoelen dat ze een deeltje zijn van het geheel. Maak samen een kunstwerk dat het hele werkjaar blijft staan. (Bv. een sjorconstructie die iets meer vertelt over de groep) Laat iedereen zijn naam erop of erbij plaatsen.
- Mission impossible. Geef elke Knaap een weekopdracht (Bv. Help je buurman om zijn valies in orde te houden. Sport elke middag mee.). Zorg ervoor dat de opdracht een uitdaging is voor die persoon. Op het einde van de week bekijk je of de opdracht geslaagd is.
- Tijdscapsule. Laat de Knapen datgene wat ze nu belangrijk vinden en wensen te bewaren in de tijd, in een capsule (doos, bokaal …) stoppen. Deze capsule wordt in de grond bewaard. Van zodra men in leiding staat wordt de tijdscapsule opgegraven.
- De klaagmuur en jubelmuur. Laat de Knapen over de activiteit, kamp … een klacht formuleren. Je koppelt er wel de voorwaarde aan dat ze naast deze klacht ook iets positief moeten schrijven op de jubelmuur.
- Gebruik in je VK bewust eens niet de tegenstelling tussen goed en kwaad.
- Jij-bent-een-kei-steen. Laat iedereen een kei of steen zoeken. Daarna bepaal je als leiding wie een steen moet geven aan wie. Bij de overhandiging van de steen zegt de Knaap iets positief (Waarom vind ik jou keitof?) aan de andere Knaap.
- Een ‘cadeautje’ geven. Laat iedereen na het weekend of kamp in een kring staan. Uit een doos met naamkaartjes laat je iedereen om beurten een kaartje trekken. Daarna stapt iedereen op zijn beurt naar de persoon van wie men de naam getrokken heeft en geeft hem een ‘cadeautje’. In gebarentaal wordt de persoon iets overhandigd. De persoon die het ontvangt zegt: ‘O, wat leuk een …’. En vult aan met het cadeau dat hij denkt te krijgen.
- ...